Ben ik verzekerd?

Ben ik verzekerd?

Heb je je smartphone of tablet in huis laten vallen en heb je daardoor schade aan je toestel? Wat veel mensen niet weten is dat je vaak, dus niet altijd, (deels) voor deze schade bent verzekerd door je inboedelverzekering. Wil je weten of je reparatie wordt vergoed? Neem dan contact op met je inboedelverzekering, verzekeringsmaatschappij of verzekeringsagent en leg de kwestie voor. Het kan zijn dat je verzekeringsmaatschappij graag eerst een offerte van reparatie ontvangt. Dit is geen probleem. Je kunt het beste met je smartphone of tablet bij ons in Nieuwkuijk langskomen. Wij stellen vast wat de schade is en kunnen zo de correcte offerte voor je reparatie uitbrengen. Nadat je de reparatie bij ons hebt laten uitvoeren ontvang je ook een officiële factuur. Deze factuur is noodzakelijk ter controle voor de verzekering. Bij vragen Bel 073 851 45 43

Wat dekt je inboedelverzekering bij smartphone of tablet schade?

Slechts 12% van de onderzochte mensen weet dat een all-risk dekking schade aan de iPad door eigen schuld dekt. Hiervoor stelde Independer.nl de volgende vraag: “Stel: je stoot per ongeluk een kop koffie om. Je smartphone of tablet ligt op tafel en een je koffie gaat eroverheen. Nu werkt je smartphone of tablet niet meer. Wordt dit gedekt door jouw inboedelverzekering?”

Maar liefst 60% gaf aan niet te weten onder welke dekking schade aan de smartphone of tablet is verzekerd. Veel mensen houden zich nu eenmaal niet tot in detail bezig met hun polisvoorwaarden. Daarnaast geven de verzekeraars ook verwarrende namen aan de verschillende dekkingen. Zo is een uitgebreide dekking helemaal niet zo uitgebreid als de naam doet vermoeden. 11% dacht dan ook dat de iPad wel gedekt is onder de uitgebreide verzekering. 16% dacht dat de extra uitgebreide dekking het omstoten van die kop koffie verzekerde. Slechts 12% had het bij het rechte eind en wist dat je hier een all-risk dekking voor moet hebben. Onder all-risk zijn namelijk “alle van buitenkomende onheilen” gedekt. Met andere woorden, ook schades die je zelf veroorzaakt. Het is echter wel zo dat bijna alle verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig een eigen risico hanteren. Valt het schadebedrag binnen dit eigen risico, dan betaal je de schade helemaal zelf. Komt de hoogte van het bedrag boven het eigen risico, dan betaal jij zelf het eigen risico en dan betaalt de verzekering het restant bedrag.

Tips: wat moet je doen bij schade aan je smartphone of tablet?

  1. Om je schade te melden bel je met je tussenpersoon of de verzekeraar.

  2. Meld de schade altijd zo snel mogelijk. Zij kunnen je ook meteen vertellen of de schade wel of niet onder de dekking valt.

  3. Gooi de smartphone of tablet in ieder geval nog niet weg, ook al doet hij het niet meer. Het kan namelijk zijn dat de verzekeraar nog een expert naar de schade wil laten kijken. Meestal moet je vervolgens een schadeformulier invullen en opsturen, eventueel samen met wat foto’s en de bon. Hoe dat in zijn werk gaat kan de verzekeraar of jouw tussenpersoon je ook vertellen.